Sunday, December 28, 2008

Salam Maal Hijrah

Salam Maal Hijrah 1430 dan Selamat Tahun Baru 2009

Hari ini 1 Muharam 1430 Hijrah, bermaksud sudah 1430 tahun berlakunya peristiwa hijrah Nabi Muhamad SAW ke Madinah untuk melebarkan sayap penyebaran agama Islam setelah ditentang keras penduduk Makkah. Peristiwa Hijrah membawa pengertian dan pengajaran yang amat besar kepada umat Islam seluruhnya kerana melalui Hijrahlah telah berlakunya perubahan besar dalam kehidupan Nabi Muhamad SAW dan seluruh pengikutnya. Saban tahun Umat Islam menanti detik Maal Hijrah ini dengan penuh rasa syukur. Masjid dan surau seluruh negara mengadakan bacaan Yassin memohon keberkatan Ilahi agar diberkati kehidupan di dunia ini.

Ketika umat Islam di Malaysia berada dalam keadaan aman dan sejahtera menyambut hadirnya awal muharam ini Israel sedang mengganas di bumi Palestine. Ratusan rakyat Palestine di bunuh dan disembelih oleh rejim yang paling ganas di dunia pada saat negara-negara besar hanya memejam mata dan memekakkan telinga. Itulah realiti kehidupan hari ini apabila Umat Islam yang pada suatu ketika dahulu begitu gah dan gagah kini lemah dan tidak bermaya.

Sejarah membuktikan bahawa Empayar Islam pernah menguasai satu pertiga dunia. Kekuatan panglima tentera yang berani berjuang tanpa mengenal erti kalah dan putus asa seperti Saidina Hamzah yang gugur di Medan Uhud, Zaid bin Harithah, Umar Al Khatab, Ali b Abi Talib, Khalid Al Walid sehinggalah kepada era Sallehudin al-Ayubi menyaksikan betapa panji-panji Islam sentiasa berkibar megah.

Kini, umat Islam berada di ambang kekalahan dan kemusnahan akibat sikap permusuhan sesama sendiri, dengki, fitnah menfitnah dan dihimpit pula dengan kerakusan sikap tamak dan haloba yang menyaksikan umat Islam tidak lagi dihormati dan diperlekehkan.

Semoga tahun baru Hijrah 1430 menjadi satu detik keramat untuk kita kembali bersatu menghayati betapa sucinya ajaran Islam kerana tanpanya kita lesu dan kaku. Marilah kita bersama mengembalikan kesucian agama yang sedang diperlekehkan dan bersamalah kita bina generasi baru yang maju dan berilmu.

Salam Maal Hijrah

No comments:

Berkat Berjasa Untuk Semua

Berkat Berjasa Untuk Semua

VISI DAN MISI JKKD

VISI
Memelihara Jiwa Melindungi Pekerti dan Memulih Minda Kanak-Kanak Bagi Mencapai Kesejahteraan Hidup

MISI
1. Menfokuskan pencapaian matlamat Dasar Sosial Negara.
2. Memupuk Budaya Sepakat bagi menangani gejala sosial.
3. Menggerak aktiviti kemasyarakatan secara menyeluruh dan bersepadu.
4. Menjana daya intelektual membangunkan jiwa kanak-kanak agar lebih matang, berkeyakinan dan berdaya maju.
5. Menjalin semangat toleransi sesama ahli komuniti

MOTTO
Mesra Sepakat Sejahtera

Menjana Perubahan Menjadi Remaja Bermaruah

Menjana Perubahan Menjadi Remaja Bermaruah
Album Kenangan : Kursus Pemantapan Jiwa Insan di UUM